تقویت بنیه علمی لازمه تربیت طلبه در تراز انقلاب اسلامی است

شناسه خبر : 162274

1404/06/20

تعداد بازدید : 1

تقویت بنیه علمی لازمه تربیت طلبه در تراز انقلاب اسلامی است
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی می‌تواند وارد جمعی شود و آن را هدایت کند که از بنیه علمی و عملی فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد تا خود بر دیگران تأثیر بگذارد، نه برعکس.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/کرمان، آیت الله شیخ بهائی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در جلسه اخلاق مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان، به اتمام تفسیر خطبه متقین نهج‌البلاغه همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم این خطبه در روح و جان حاضران اثر گذاشته و در اخلاق و رفتارشان تجلی یابد.

آیت‌الله شیخ بهائی به بخشی از خطبه امیرالمؤمنین علی(ع) «بعد تباعدا و نزاحه. لین و رحمه» اشاره کرد و گفت: انسان در زندگی با افراد مختلفی رابطه دارد؛ برخی صمیمی، برخی تعریف شده و از برخی نیز فاصله می‌گیرد. ملاک این دوری و نزدیکی برای متقین، بر اساس کلام حضرت، نه دنیاپرستی و کبر، بلکه زهد، نزاهت (پاکدامنی)، لین (نرمی) و رحمت است.

عضو خبرگان رهبری، دو علت اصلی دوری متقین از برخی افراد را برشمرد و ابراز کرد: زهد، که به معنای بی‌رغبتی به مظاهر دنیوی از جمله مال، مقام، ثروت و جایگاه اجتماعی است. متقی از افراد دنیاطلب فاصله می‌گیرد تا خود را آلوده به این تعلقات نکند و زهد خود را نشان دهد.

وی با اشاره به حدیثی مبنی بر معاشرت با افراد پایین‌تر از خود از نظر مادی برای شکرگزاری، تأکید کرد: دوری از اهل دنیا به دلیل این زهد است. علت دوم نزاهت (پاکی) است، دوری از افراد آلوده و اهل گناه و معصیت برای حفظ پاکی و جلوگیری از آلودگی، همنشینی با آلودگان، انسان را نیز آلوده می‌کند.

آیت‌الله شیخ بهائی در این خصوص به چالش طلاب در وظیفه هدایت‌گری اشاره کرد و یادآور شد: ما طلاب در تکلیف شاقی قرار می‌گیریم؛ از یک طرف باید برویم و این‌ها را هدایت کنیم، از طرف دیگر باید نرویم که خودمان آلوده نشویم. این نیاز به یک قدرت مضاعفی دارد که شما هم بروی غریق را نجات دهی، هم خودت غرق نشوی.

وی تأکید کرد: کسی می‌تواند وارد جمعی شود و آن را هدایت کند که از بنیه علمی و عملی فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد تا خود بر دیگران تأثیر بگذارد، نه برعکس.

آیت‌الله شیخ بهائی به تشریح بخش «لین و رحمه» یعنی نزدیک شدنش برای نرمی و رحمت پرداخت و خاطرنشان کرد: لین (نرمی)، که بدان معناست متقی برای حفظ وحدت، پرهیز از خشونت و مدارا با دیگران، به آن‌ها نزدیک می‌شود، حتی اگر از نظر اعتقادی با آن‌ها موافق نباشد.

وی تصریح کرد: این نرمی گاهی برای دفع شر نیز به کار می‌رود. عامل دوم رحمت است؛ نزدیک شدن متقی به دیگران گاهی از سر رحمت و برای کمک به آن‌ها، حل مشکلاتشان یا ایجاد فضایی از برکت و رحمت است؛ مانند رابطه استاد با شاگرد یا پزشک با بیمار.

عضو خبرگان رهبری با استناد به بخش دیگری از خطبه اظهار کرد: امیر المومنین علی(ع) فرمود «لیس تباع به کبر و عظم ولا دنبه به مکر و خلیع» یعنی دوری‌ متقی از کبر و خودبزرگ‌بینی نیست و نزدیک شدنش از مکر و فریب نیست، بلکه دوری متقی از افراد، هرگز به دلیل کبر و خودبزرگ‌بینی نیست که خود را بالاتر از ضعفا ببیند.

وی تأکید کرد: نزدیکی متقی به افراد، از روی مکر و فریب (خدعه) نیست؛ برخلاف نفوذی‌هایی که با قصد ضربه زدن به سیستم نزدیک می‌شوند، مؤمن و متقی هرگز چنین قصدی ندارد.

آیت‌الله شیخ بهائی به تأثیر شگرف این خطبه بر «همام»، یکی از یاران امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره کرد و گفت: همام در حین شنیدن صفات متقین، «قلبش آتش گرفت» و در نهایت با فریادی که جانش در آن بود، از دنیا رفت. حضرت فرمودند «اما والله لقد کنت اخافها علیه» یعنی به خدا قسم، من بر این مرد می‌ترسیدم. لذا این واقعه گواهی بر قدرت موعظه بلیغ و تأثیر آن بر عمق جان است.

آیت الله شیخ بهائی با بیان اینکه شاهد گسترش روزافزون اسلام در جهان هستیم، تأکید کرد: وظیفه حوزه‌ها و طلاب، تبلیغ اسلام به شیوه‌ای مؤثر و دل‌نشین است؛ شیوه‌ای که امیرالمؤمنین علی(ع) ترسیم کرده‌اند تا بتوانند دل‌ها را به سمت اسلام جذب کرده و زمینه را برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) فراهم آورند.

وی با اشاره به اینکه «عمر در حال گذشت است»، بر لزوم موعظه‌پذیری و انطباق خود با نقشه راه ترسیم شده توسط امیرالمؤمنین علی(ع) برای رسیدن به تقوا تأکید کرد و آن را سرمایه‌ای عظیم و ضروری برای عالم ابدیت دانست.