آیت الله شیخ بهایی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

منتظر واقعی کسی است که خود، عامل به دین باشد

شناسه خبر : 160612

1404/05/30

تعداد بازدید : 4

منتظر واقعی کسی است که خود، عامل به دین باشد
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از برداشت‌های نادرست از انتظار فرج گفت: برخی به بهانه انتظار امام زمان(عج)، از انجام وظایف دینی شانه خالی می‌کنند و حتی گاهی گناه را ترویج می‌کنند تا امام زودتر ظهور کند، این در حالی است که منتظر واقعی کسی است که خود، عامل به دین باشد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران/ کرمان، آیت الله شیخ بهائی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در مراسم سوگواری پایان ماه صفر در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان، به تفسیر مفهوم «صبر» در فرهنگ قرآنی پرداخت.

منتظر واقعی کسی است که خود، عامل به دین باشد

وی با اشاره به عبارت «وَ یَبْغِضُ عَلَیْهِ حَتَّی یَکُونَ اللَّهُ هُوَ الَّذِی یَنْتَقِمُ لَهُ؛ (متقین) نسبت به کسی که به او ظلم کرده است، بغض می‌ورزند تا اینکه خداوند خودش برای او انتقام بگیرد» از خطبه همام در نهج‌البلاغه به تبیین مفهوم صبر در فرهنگ قرآنی پرداخت و اظهار داشت: در فرهنگ عمومی، صبر به معنای «درنگ و انتظار» است، اما در قرآن، صبر به معنای پافشاری بر مسیر حق و انجام وظیفه، علیرغم فشارها است.

وی افزود: صبر قرآنی یعنی تحت فشار دشمن، از تکلیف خود دست برنداری و مقاومت کنی تا خداوند از طریق اسباب طبیعی، انتقام بگیرد.

عضو خبرگان رهبری، با اشاره به داستان حضرت موسی(ع)، بیان کرد: اگر ایشان در برابر دریا عصا نمی‌زد و دستور خدا را اجرا نمی‌کرد، معجزه الهی اتفاق نمی‌افتاد. بنابراین، صبر واقعی، عمل به تکلیف در شرایط سخت است، نه نشستن و منتظر معجزه بودن.

آیت الله شیخ بهائی، به نمونه‌های تاریخی دیگری در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: در داستان بنی‌اسرائیل به آنان دستور داده شد برای پیروزی بر دشمن، استغفار کنند، اما آنان از انجام این تکلیف ساده سر باز زدند و گفتند «ما صبر می‌کنیم تا شما کار را انجام دهید» این در حالی بود که صبر مورد نظر خدا، اقدام عملی بود.

منتظر واقعی کسی است که خود، عامل به دین باشد

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به آزادسازی خرمشهر در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: در آن زمان رزمندگان ایران با وجود کمبود امکانات، با برنامه‌ریزی و مقاومت، زمینه معجزه الهی را فراهم کردند.

وی تأکید کرد: اگر آنان فقط منتظر می‌ماندند و کار دیگری نمی‌کردند، هرگز پیروزی حاصل نمی‌شد بنابراین صبر یعنی تلاش و مقاومت، نه سکون.

استاد حوزه با انتقاد از برداشت‌های نادرست از انتظار فرج، اظهار کرد: برخی به بهانه انتظار امام زمان(عج)، از انجام وظایف دینی شانه خالی می‌کنند و حتی گاهی گناه را ترویج می‌کنند تا امام زودتر ظهور کند، این در حالی است که منتظر واقعی کسی است که خود، عامل به دین باشد.

آیت الله شیخ‌بهائی با اشاره به صبر ائمه(ع)، به ویژه امام حسین(ع) و امیرالمومنین(ع)، تصریح کرد: آن‌ها در سخت‌ترین شرایط، از تبلیغ دین و مبارزه با ظلم دست برنداشتند لذا صبر یعنی عقب‌ نشینی نکردن، حتی اگر ستمگران فشار بیاورند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان، به حوادث آخرین روزهای زندگی پیامبر(ص) اشاره کرد و ادامه داد: حضرت رسول(ص) در حجه‌الوداع بارها به نزدیک بودن رحلت خود و ضرورت تبعیت از امیرالمومنین علی(ع) تأکید کردند.

وی به تلاش پیامبر(ص) برای آماده‌سازی مدینه جهت جانشینی امام علی(ع) اشاره کرد.

آیت الله شیخ بهائی به تشریح ماجرای «قلم و دوات» در آخرین لحظات زندگی پیامبر(ص) پرداخت و یادآور شد: برخی با مخالفت با وصیت حضرت، کینه‌های خود را آشکار کردند، این اتفاق نشان داد که دشمنان حتی در آن لحظات حساس نیز از تلاش برای انحراف مسیر اسلام دست برنداشتند.